معرفی کتاب یک صفحه ای و طرح های مرتبط با آن
نویسنده خبر : مدیر سایت    
یکشنبه 21 دی 1399
    
تعداد بازدید: 2878
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1399/10/21

هر روز این خبر که سرانه کتاب خوانی در کشور کم است و آمارهایی که این رنج را صد چندان می کند، روح و جان فرهنگ دوستان را می خراشد. اما این مطلب باعث شده که برخی به دنبال راه چاره ای از این رنج روز افزون برای نسل جوان باشند

کتاب یک صفحه‌ای" چیست؟"

 

 

چندی است که در جای جای کشور نام “کتاب یک صفحه‌ای» را می شنویم. در بسیاری از مکان های عمومی مثل مترو، رستوران ها، کافه ها، بیمارستان ها، مدارس و حتی داخل تاکسی ها این کتاب ها را گه گاه می بینیم.

طرح “کتاب یک صفحه‌ای» طرح پیچیده ای نیست، طرح “کتاب یک صفحه‌ای» طرحی بسیار ساده و قابل اجراست که با هزینه ای اندک می تواند تاثیر فرهنگی فراوانی داشته باشد.

هر کس می تواند کتابی را وقف مطالعه کند و به آگاهی جامعه یاری برساند. مدیران خلاق و فرهنگ دوست می توانند به جای اقلام غیر ضروری تبلیغاتی، کتاب هدیه دهند و از این ابزار مفید، برای معرفی خود و خدمات خود استفاده کنند.

 

در جمعی که برخی به یک صفحه ای بودن کتاب ایراد می گرفتند و آنرا کتاب نمی شمردند سوال کردم: انار میوۀ بهشتی است یا خیار؟ همه گفتند: انار. پرسیدم: انار گرانتر است یا خیار؟ انار پرخاصیت تر است یا خیار؟ انار زیباتر است یا خیار؟ همه با اطمینان پاسخ دادند: انار. سوال کردم: وقتی به میهمانی می روید خیار برمی دارید یا انار؟ همه خندیدند و گفتند: خیار.

آری شاید در زندگی پر هیاهوی امروز و در میان کارهای روزمره نباید توقع داشته باشیم که افراد کتاب قطوری را به دست بگیرد و در تاکسی و مترو مطالعه کند.

 

هدف نویسنده:

طرح «کتاب یک صفحه‌ای» با هدف ارتقاء سرانه مطالعه افراد جامعه ارائه شده و هدف اصلی تبدیل زمان های انتظار به زمان کتاب خوانی است.

تلاش این بوده است که اوقات بی استفاده را در زندگی روزمره شناسایی و با ارائه طرحی ساده و قابل اجرا این اوقات را با کتاب و کتاب خوانی غنی شود.

فلسفه یک صفحه ای بودن این کتاب ها این است که مطالعه آن به بیشتر از یکی دو دقیقه زمان نیاز نداشته باشد و مخاطب در هر سن و جایگاهی از آن گریزان نباشد.

این نکته هم قابل توجه است که این کتاب باید رایگان به دست علاقه مندان برسد و تا به حال نیز بیش از هشتاد درصد از هزینه چاپ و انتشار این کتاب ها توسط نیکوکاران حامی کتاب پرداخت شده است.

“کتاب یک صفحه‌ای» نمی تواند جای کتاب های غنی و پر صفحه را بگیرد اما اعتقاد نویسنده بر این است که “کتاب یک صفحه‌ای» راهی است برای بازآشنایی افراد جامعه و به ویژه نسل جدید با کتاب.

طرح “کتاب یک صفحه‌ای»، طرح های زیر مجموعه خود را پشتیبانی می کند که طی یک سال گذشته بعضی از این طرح ها اجرا شده و طرح های دیگر هم در آینده اجرا خواهد شد.

 

مترو کتاب:

طرح مترو کتاب که از فروردین 1395 کلید خورد و با نصب جعبه های مخصوص کتاب در تمامی ایستگاه های متروی شیراز در حال اجراست.

در این طرح سازمان قطار شهری شیراز فضای بسیار مناسبی را برای ترویج کتابخوانی ایجاد کرده و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و حمایت مالی نیکوکاران حامی کتاب در شرکت های خصوصی و سازمان همیاری شهرداری های استان فارس روز به روز شاهد استقبال مسافران مترو از این طرح بوده ایم.

مسافران مترو با ورود به هر ایستگاه کتاب یا کتاب های یک صفحه ای را از جعبه های تعبیه شده بر می دارند و در زمان انتظار در ایستگاه یا در مدت زمان سفر مطالعه می کنند و در ایستگاه بعدی کتاب را در جعبه ای دیگر قرار می دهند.

 

رستوران- کتاب و کافه- کتاب:

اولین بار در رستوران شاندیز دروازه قرآن شیراز به مشتریان، <<کتاب یک صفحه‌ای» هدیه داده شد تا در زمان انتظار برای آماده شدن سفارش خوراک خود مطالعه کنند. مشتریان این رستوران قبل و بعد از صرف غذا درباره موضوع کتاب گفتگو می کنند.

پس از آن، رستوران های فرهنگ دوست دیگر نیز از این طرح استقبال کردند.

 

مدرسه کتاب:

بسیاری از مدارس با استقبال از "کتاب یک صفحه‌ای"، دانش آموزان را تشویق به کتاب خوانی می کنند. اختصاص زمانی برای مطالعه یا برگزاری مسابقات کتاب خوانی موجب می شود تا فرهنگ های مبارکی مثل قرض دادن کتاب، گفتگو و هم فکری در مورد موضوعات مفید کتاب و یاری جویی و هم اندیشی دانش آموزان با یکدیگر و مربیان در مدرسه و مشورت با خانواده در خانه نیز احیاء گردد.

 

کتاب گالری:

شیوه های نوین ارائه کتاب به افراد جامعه و ترویج کتاب به روش های جدید در دستور کار این نویسنده است.با یاری و تلاش جمعی از دانشجویان کتاب های یک صفحه ای بصورت تابلو در آمد و در محیط های عمومی نظیر سینما، نمایشگاه ها، فرودگاه، رستوران و آموزشگاه ها به نمایش گذاشته شد.

مراجعین این مراکز دقایقی از وقت خود را با توقف در مقابل هر یک از این تابلو ها به مطالعه می پردازند. برگزاری کتاب گالری ها می تواند تاثیر مثبتی را روی مراجعین بگذارد و موجب جذب و بازآشنایی بیشتر نسل نوجوان به کتاب و مطالعه گردد.

 

سفر کتاب:

در این طرح اوقات انتظار مسافران در فرودگاه، ایستگاه راه آهن و ترمینال ها و زمان سفر هدف قرار می گیرد تا با ارائه کتاب، این زمان نیز به زمان کتاب خوانی تبدیل شود. کتاب خوانی که در آن ترویج مطالب فرهنگی و اجتماعی مورد نظر باشد.

 

شیروکتاب:

شیر غذای کامل است. البته غذای کامل جسم و مصرف آن همواره برای سلامتی توصیه می شود. از سویی کتاب خوب هم غذای روح آدمی است. در طرح "شیروکتاب" که با مشارکت فروشگاه های بزرگ و تولیدکنندگان لبنیات اجرا خواهد شد بر این نکته تاکید خواهد شد که در لیست کارهای روزمره نباید "شیروکتاب" را فراموش کرد.

در این طرح “کتاب یک صفحه‌ای» در فروشگاه ها در کنار شیر قرار می گیرد و به مشتریان یادآوری می شود که شیر و کتاب یادتان نرود.

 

تاکسی کتاب:

رانندگان تاکسی آینه اجتماعند. معمولا این قشر خدمت رسان مورد اعتماد اعضاء جامعه هستند به طوری که وظیفه ایاب و ذهاب فرزندان جامعه که سرمایه های بی بدیل هر خانواده هستند به عهده این عزیزان قراردارد.

از آنجا که شهروندان به طور روزانه دقایقی از وقت خود را در تاکسی می گذرانند و سفرهای چند دقیقه ای را با تاکسی تجربه می کنند طرح تاکسی¬کتاب نیز مورد توجه قرار گرفت.

این طرح دوره آزمایشی خود را از فروردین ماه سال جاری با هماهنگی و همکاری سازمان حمل و نقل مسافرین درون شهری شهرداری شیراز و تاکسی فرودگاه شیراز آغاز کرد که دوره جدید آن پس از اصلاحات مورد نیاز به زودی اجرا خواهد شد.

 

معرفی نویسنده:

 

 

سید مهدی میرعظیمی ایده پرداز و نویسنده "کتاب یک صفحه‌ای"متولد ۵۵/۵/۲۵ شیراز است.

 

مخاطبان:

این نوع کتاب برای عموم جامعه قابل استفاده است.به نظر می رسد که برای علاقه مند کردن کودکان و فرهنگ سازی برای این قشر از جامعه بسیار قابل توجه خواهد بود.

 

گزارش از مهرآفرین وثوقی

از   0   رای
0

  نظراتـــــ