افزایش کتابخوانی با کتاب های یک صفحه ای
نویسنده خبر : مدیر سایت    
یکشنبه 21 دی 1399
    
تعداد بازدید: 2671
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1399/10/21
منبع : خبرگزاری مهر

مهدی میرعظیمی از کسانی است که طراحی «کتاب یک صفحه ای» را برای نخستین بار در شیراز به اجرا درآورد

مهدی میرعظیمی از کسانی است که طراحی «کتاب یک صفحه ای» را برای نخستین بار در شیراز به اجرا گذاشت و سپس با طرح های «متروکتاب» و «کتاب گالری» به گسترش و ترویج کتابخوانی هنگام سفر و رفت و آمدهای شهری کمک شایانی کرده است.

به گفته میرعظیمی بسیاری از مشکلاتی که افراد جامعه با آن مواجه اند در اثر ناآگاهی پدید می آید؛ ناآگاهی آنگاه بیشتر جلوه گر می شود که فرهنگ ها و خرده فرهنگ ها از شهرها و آبادی های دور و نزدیک گرد هم می آیند بی آنکه به هنجاری یکسان پایبند باشند، در این میان اگر بدفرهنگی ها را نیز در نظر بگیریم مشکلات روز به روز پیچیده تر خواهند شد.

وی بر این باور است که بی شک نقش مراکز و سازمان های مسئول را در آموزش فرهنگ صحیح نمی توان نادیده گرفت اما آنچه مهم تر است حرکت به سوی آگاهی آحاد جامعه است؛ پدربزرگ ها و مادربزرگ های ما با امثال و قصه های حکمت آمیزی که بزرگترهایشان برایشان نقل می کردند تربیت می شدند و رفتارهای اجتماعی متناسب با دوران خود را می آموختند.

میرعظیمی عنوان می کند: حال آن که امروز ما از فقدان آن بزرگترها در رنجیم یا در هیاهوی شبکه های اجتماعی و رسانه های رنگارنگ، صدای آنان را نمی شنویم. در این میان معضل دیگری که بر بار ناآگاهی ما می افزاید کتاب نخوانی است.

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که کتاب نخوان ها برای کتاب نخوانی خود ارائه می دهند کم وقتی است ادامه می دهد: به عبارتی دیگر کم وقتی علت کتاب نخوانی و کتاب نخوانی علت نا آگاهی و ناآگاهی سرچشمه بسیاری از مشکلات جامعه امروز ماست.

کتاب، جایگزین مطلوبی برای درد دل با موبایل/یک دقیقه به سرانه مطالعه مردم اضافه می‌شود

او که چندی است درطرحی نو برای گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، برای اولین بار آثاری تحت عنوان کتاب یک صفحه ای منتشر می کند، وجه تمایز این کتاب با کتاب های معمولی در شیوه ارائه آن دانسته و می افزاید: این کتاب ها تک برگی است و خواننده می تواند پس از مطالعه آن را به دوستان خود هدیه دهد؛ مطالعه یک دقیقه ای کتاب های یک صفحه ای در اماکن عمومی، تاکسی، مترو، اتوبوس، بانک و هر جا که یک دقیقه وقت آزاد دارید جایگزین مطلوبی برای درد دل با موبایل و بازآشنایی و آشتی با کتاب عزیز آن یار وفادار خواهد بود.

 

میرعظیمی در قالب طرح «کتاب گالری» تاکنون ۳۰ برنامه نمایشگاهی پیرامون کتاب های تک برگی برگزار کرده و دست به ابتکاری در جهت سرمایه گذاری فرهنگی زده است که در طولانی مدت اثر خود را در گسترش فرهنگ مطالعه مفید خواهد گذاشت.

این در حالیست که به گفته وی، با خواندن کتاب یک صفحه‌ای که خواندنش بیش از یک دقیقه طول نمی‌کشد، یک دقیقه به سرانه مطالعه مردم اضافه می‌شود؛ کتاب یک صفحه‌ای دوست دارد مردم آن را در زمان‌های مرده‌شان بخوانند.

او اضافه می کند: طرح مترو کتاب که از فروردین سال جاری کلید زده شد و با نصب جعبه‌های مخصوص کتاب در تمامی ایستگاه‌های متروی شیراز در حال اجراست؛ در این طرح سازمان قطار شهری شیراز فضای بسیار مناسبی را برای ترویج کتاب‌خوانی ایجاد کرده و با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و حمایت مالی نیکوکاران حامی کتاب در شرکت‌های خصوصی و سازمان همیاری شهرداری‌های استان فارس روز به روز شاهد استقبال مسافران مترو از این طرح بوده ایم.

این در حالیست که مسافران مترو با ورود به هر ایستگاه کتاب یا کتاب‌های یک صفحه‌ای را از جعبه‌های تعبیه شده بر می‌دارند و در زمان انتظار در ایستگاه یا در مدت زمان سفر مطالعه می‌کنند و در ایستگاه بعدی کتاب را در جعبه‌ای دیگر قرار می‌دهند.

میرعظیمی درخصوص «مدرسه کتاب» هم عنوان می کند: بسیاری از مدارس با استقبال از کتاب یک صفحه ای، دانش آموزان را تشویق به کتاب خوانی می کنند؛ اختصاص زمانی برای مطالعه یا برگزاری مسابقات کتاب خوانی موجب می شود تا فرهنگ های مبارکی مثل قرض دادن کتاب، گفتگو و هم فکری در مورد موضوعات مفید کتاب و یاری جویی و هم اندیشی دانش آموزان با یکدیگر و مربیان در مدرسه و مشورت با خانواده در خانه نیز احیاء گردد.

وی همچنین در قالب طرح «کتاب گالری» در پی این است که شیوه های نوین ارائه کتاب به افراد جامعه و ترویج کتاب به روش های جدید در دستور کار قرار دهد، بنابر این با یاری و تلاش جمعی از دانشجویان کتاب های یک صفحه ای بصورت تابلو در آمده و در محیط های عمومی نظیر سینما، نمایشگاه ها، فرودگاه، رستوران و آموزشگاه ها به نمایش گذاشته شدند.

میرعظیمی می افزاید: مراجعین این مراکز دقایقی از وقت خود را با توقف در مقابل هر یک از این تابلوها به مطالعه می پردازند؛ برگزاری کتاب گالری ها می تواند تاثیر مثبتی را روی مراجعین بگذارد و موجب جذب و بازآشنایی بیشتر نسل نوجوان به کتاب و مطالعه شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در راستای تحقق پایتختی کتاب ایران توسط شهر ادب و هنر آنچه بیش از همه مورد توجه قرار گرفته طرح های اینچنینی است که می تواند شیراز را گزینه کسب این عنوان کند.

از   0   رای
0

  نظراتـــــ