مصاحبه سید مهدی میر عظیمی
نویسنده خبر : مدیر سایت    
چهار شنبه 24 مرداد 1397
    
تعداد بازدید: 4838
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1397/5/24
منبع : درون سازمانی

به امید خدا، کمک خیرین و هزینه شخصی در این راه قدم گذاشته ام

به قلم سید محی الدین حسنی ارسنجانی

اشاره :جوانی با اخلاق،با اراده و هنرمندی خلاق که نمونه های او را گرچه به لحاظ آماری در کشورمان کم داریم و در کار خود منحصر به فردند،اما به همین ها که تعدادشان زیلد نیست توجه نمی کنیم.ارزش کار و منزلت طرح و ایده آنان را در عرصه های گوناگون،خصوصان نخبگی فرهنگی می دانیم،اما باز کمکشان نمیکنیم.تلاش ها و مجاهداتشان را در راستای اعتلای هنر متعالی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی مشاهده میکنیم و اما باز زحماتشان را قدر نمی دانیم.

اسم زیبا و فامیل استاد هنرمند و نویسنده ذوق آفرین،سید مهدی میر عظیمی که دست روزگار او را هم شاعر هم نویسنده و هنرمند نموده ، بسیار شنیده و در ارتیاط با وی و کارهای خوب و ماندگارش در عرصه فرهنگ این سرزمین،فراوان نوشته ها و مصاحبه ها خوانده بودم تا اینکه در جربان برپایی سلسله برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی در مدارس ناحیه یک شیراز و هفته برپایی نمایشگاه شانزدهم کتاب استان فارس در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی فارس در شهرک گلستان شیراز که او نیز در سالن حافظ غرفه ای تحت عنوان  "کتاب یک صفحه ای" را مدیریت می کرد،چهره مبارک و با صفایش را دیدم و چون فردی به غایت مهربان و خوش رو و چونان جد بزرگوارش نکو خلقی را سرلوحه کار خویش کرده بود،آشنا گشتم.

به واسطه همسایگی غرفه او (کتاب یک صفحه ای)با غرفه ما (شیراز نوین)،دعوتش کردم و مصاحبه ای خواندنی با ترتیب دادم که حکایت از عزم عظیم این سید خوبان و میرعظیم عرصه کتابخوانی که به نوعی می توان گفت "علمدار میدان فرهنگی"است ترتیب دادم.

آنچه در ادامه می خوانید ،حاصل مصاحبه شیراز نوین با این فعال عرصه کتاب، هنر و رسانه است.

لطفا برای خوانندگان شیراز نوین و کسانی که این مصاحبه را می خوانند و دوست دارند از شما و کارهایتان بیشتر بدانند، بگویید ماجرای کتاب یک صفحه ای چیست؟

به نام خدا و با عرض سلام و ادب و احترام  خدمت شما و همکارا ن ارجمندتان و تشکر از روزنامه شیراز نوین که با تشکر سردبیر و خبرنگاران آن رسانه که به مار تهیه گزارشات اختصاصی و تولید محتوا لازم در عرصه های گوناگون اجتماعی دغدغه کار فرهنگی دارد و همچنین قدردانی از همه عزیزانی که در برپایی رویدادهای فرهنگی و از جمله نمایشگاه کتاب و مطبوعات زحمت می کشند، باید به اطلاع عموم برسانم که کتاب یک صفحه ای یک ایده و ابتکار و در واقع یک طرح خلاق از سوی این جانب است و هدفی جز علاقه مند کردن مردم به مطالعه نبوده و نیست .

مثلا با اجرای طرح کتاب ها یک صفحه ای روزانه 4میلیون ریال کتاب در ایستگاه های مترو شیراز توزیع می شود.

حالا چرا کتاب یک صفحه ای ؟

آیا به چاپ مقدار کم از مطالب نوشتاری خودتان یا فرد دیگری ؟

 میتوان به عنوان کتاب برآن نهاد ؟

بله ، با گستردگی دنیای مجازی و فراوانی شبکه های اجتماعی و پرکاربردر شدن وسیله ای به نام موبایل کتاب به عنوان یک رسانه قدیمی نباید جایگاه خود را در جوامع انسانی از دست بدهد.

کتاب مثل معلم است.همان گونه که هیچکس نمی تواند جای معلم را در کلاس درس بگیرد کتاب هم اگر کتاب خوبی باشد حتی از نظر حجم کم و محتوایی و به عبارتی جذاب و خوانا باشد، طرفداران خود را میابد.حقیقتا توزیع کتاب یک صفحه ای برای استفاده بهتر از زمان انتظار شهروندان است،این زمان انتظار می تواند در مترو، اتوبوس، تاکسی، غذاخوری و جاهای دیگر باشد .

زمانی که معمولا به هدر می رفت اکنون در راه استفاده درست از آن برنامه ریزی شده است.کتاب های یک صفحه ای دارای مجوز لازم از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است و همه مراحل قانونی ممیزی وانتشار را طی کرده و توسط انتشارات نوید شیراز که من خود  را مدیون ناشر آن می دانم و یکی از انتشارات صاحب افتخار در عرصه ملی  وبین المللی است چاپ میشود.

این کتاب حاوی نکات آموزنده ، داستان، شعر، مفاهیم ادبی واجتماعی  و موضوعاتی هست که در یک دقیقه بتوان بیشترین مفهوم را به مخاطب منتقل کرد. استقبال شهروندان از خواندن این کتا بها به حدی است که هر ایستگاه مترو فقط بین یک تا دو ساعت کتاب دارد و کتاب ها با سرعت دست به دست می شود و در نهایت به خانه ها می رود و توسط اعضای خانه نیز مطالعه می شود.تاکنون سری نخست این کتابهابا تیراژ 9هزار جلد چاپ و منتشر شده است که هر جلد از این کتاب ها حاوی 48 کتاب یک صفحه ای است.این کتاب هابا موضوعات متنوع در بین نسل جوان و نوجوان مشتری فراوان دارد.

ازجایی یا فردی و ارگانی حمایت می شوید؟

خیر،از هیچ مرجع رسمی و دولتی اعتبار دریافت نمی کنیم و منابع مالی ثابتی این طرح را حمایت نمی کند.تاکنون با کمک خیرین و علاقه مندان به فرهنگ و ادب و هزینه شخصی اینکار تداوم داده ام.2میلیارد و 250 میلیون ریال هزینه انتشار سری نخست این کتاب ها و بیش از 4 میلیاردو 350 میلیون ریال هزینه چاپ و انتشار سری دوم این کتاب هاست.

 

متقاضیانی هم داشته یا دارید؟

بله .فراوان.ده ها شرکت و سازمان از ساسر کشور متقاضی دریافت کتاب یک صفحه ابی بوده اند.به طوری که فقط 20 درصد از انتشار سری دوم در شیراز توزیع شده است. بخش عمده ای از این کتاب ها در مراکز عمومی تهران و سایر استان ها توزیع شده است و ما با همکاری انتشارات نوید وخیرین حوزه کتاب طرح هایی از جمله رستوران کتاب ،مدرسه کتاب، کتاب گالری و سایر طرح ها را در حال تهیه و اجرا داریم. در طرح رستوران کتاب ،کتاب های یک صفحه ای بین رستوران ها توزیع می شود تا در فاصله آماده شدن غذا،مشتریان آن را مطالعه کنند.در طرح مدرسه کتاب نیز کتاب های یک صفحه ای  در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد. درکتاب گالری نیز کتاب یک صفحه ای در ابعاد 50در 50 سانتی متربه صورت تابلو در محافل و مکان عمومی قرار می گیرد تا مردم آن را مطالعه کنند.

چه توصیه ای به شهروندان دارید؟

از شهروندان ، هنرمندان ، افراد خلاق در حوزه نویسندگی ، دانش آموزان و دانش جویان ، رسانه ها ، هنرمندان و کسانی که دغدغه افزایش سرانه مطالعه دارند میخواهم با همکاری بیشتر و ترویج فرهنگ کتابخوانی ، ایده ها و نظرات خود را به موسسه آسان رسان منتقل کنند تا مورد استفاده قرار گیرد ، زیرا ریشه بسیاری از معضلات اجتماعی را باید در نادانی جست، علتی که  یکی از عوامل اصلی بروز و تداومش ، در بیگانگی با مطالعه و کتاب نخواندن است.تمام صاحبنظران و تصمیم سازان و مجریان تصمیمات ، مشکل کتاب نخواندن را باور دارند و به شکل های مختلف، معترفند که اگر به دنبال فرهنگ سازی هستیم، ابتدا باید مسیر نادانی را سد کنیم و این نیز با کمک مطالعه  و نهادینه کردن کتابخوانی امکان پذیراست.

از اینکه فرصت در اختیار ما قرار دادید ممنونم.

در روزهای آتی مصاحبه ها و گفتگو های بیشتری در حوزه کارها و فعالیت هایتان در امور فرهنگی با شما انجام خواهیم داد.

من لازم میدانم از شما جناب حسینی ارسنجانی و دوست و همکار عزیزتان آقای امیرآبادی دبیر سرویس فرهنگ و هنر روزنامه شیراز نوین که در طی 5 روز نمایشگاه کتاب فارس فعالانه حاضر شدید و در زمینه انتشار  وانعکاس اخبار و رویداد های فرهنگی سنگ تمام گذاشتید، تشکر قلبی و ارادت خالصانه خودم را اعلام نمایم. موفق وموید باشید.

از   0   رای
0

  نظراتـــــ