یك دقیقه برای مطالعه / كتاب های یك صفحه ای گامی در راه افزایش آگاهی
نویسنده خبر : مدیر سایت    
یکشنبه 21 دی 1399
    
تعداد بازدید: 3011
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1399/10/21
منبع : ایرنا

با یك ابتكار و خلاقیت ساده برای استفاده بهینه از زمان انتظار شهروندان كه در مترو ، اتوبوس، تاكسی، غذاخوری و جاهای دیگر به هدر می رود طرح توزیع كتاب های یك صفحه ای در شیراز برنامه ریزی شده است كه خواندن كتاب های یك صفحه ای یك دقیقه وقت می خواهد و با استقبال شهروندان شیرازی روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، توزیع كتاب های یك صفحه ای اكنون در مترو شیراز آغاز شده و گنجه هایی در ایستگاه های مترو برای آن طراحی شده است.
در این روش كتاب های یك صفحه ای در این گنجه ها قرار می گیرد، شهروندان به راحتی آن را می خوانند، برخی آن را با خود می برند كه ایرادی به آن وارد نشده، برخی نیز كتاب را در گنجه می گذارند تا سایر مسافران و شهروندان نیز آن را مطالعه كنند و پس از آن احیانا در اختیار دیگران قرار دهند.
سید مهدی میرعظیمی طراح و مجری طرح كتاب های یك صفحه ای سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران با تشریح اهداف فرهنگی این كار گفت: توزیع كتابهای یك صفحه ای برای استفاده از زمان انتظار شهروندان است ، این زمان انتظار می تواند در مترو ، اتوبوس ، تاكسی ، غذاخوری و جاهای دیگر باشد، زمانی كه معمولا به هدر می رفت اكنون در راه استفاده درست از آن برنامه ریزی شده است.
طراح و مجری طرح كتاب های یك صفحه ای گفت : كتاب های یك صفحه ای دارای مجوز لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و همه مراحل قانونی ممیزی و انتشار را طی می كند و توسط انتشارات نوید شیراز چاپ می شود.
میرعظیمی گفت:‌این كتاب ها حاوی نكات آموزنده ، داستان ، شعر ، مفاهیم ادبی و اجتماعی و موضوعاتی است كه طی یك دقیقه بتوان بیشترین مفهوم را به مخاطب منتقل كرد.
میرعظیمی با بیان اینكه روزانه معادل چهار میلیون ریال كتاب در ایستگاه های مترو شیراز توزیع می شود گفت: استقبال شهروندان از خواندن این كتاب ها به حدی است كه هر ایستگاه فقط بین یك تا دو ساعت كتاب دارد و كتاب ها با سرعت دست به دست می شود و در نهایت به خانه ها می رود و توسط اعظای خانه نیز مطالعه می شود.
طراح و مجری طرح كتاب های یك صفحه ای در ادامه بیان داشت : تا كنون سری اول این كتاب ها با تیراژ 9 هزارجلد چاپ و منتشر شده است هر جلد از این كتاب ها حاوی 48 كتاب یك صفحه ای است ، این كتاب ها با موضوعات متنوع در بین نسل جوان و نوجوان مشتری فراوان دارد.
میرعظیمی درادامه با بیان اینكه از هیچ مرجع رسمی و دولتی اعتباری دریافت نمی كند و منابع مالی ثابتی این طرح را حمایت نمی كند گفت: تا كنون با كمك خیرین و علاقه مندان به فرهنگ و ادب و هزینه شخصی این كار را تداوم داده ام، 2 میلیارد و 250 میلیون ریال هزینه انتشار سری اول این كتاب ها و بیش از 4 میلیارد و 350 میلیون ریال هزینه چاپ و انتشار سری دوم است، علاقه مندان و خیرین می توانند دراین زمینه مشاركت كنند و بخشی از هزینه ای ترویج فرهنگ كتابخوانی را بپذیرند.
میرعظیمی همچنین به تاثیر اجرای ای طرح در سایر شهرهای كشور اشاره كرد و گفت : ده ها شركت و سازمان از سراسر كشور متقاضی دریافت كتاب های یك صفحه ای بوده اند به طوری كه فقط 20 درصد از انتشارات سری دوم در شیراز توزیع شده است ، بخش عمده ای از این كتابها در مراكز عمومی تهران و سایر استان ها توزیع شده است.
وی همچنین به طرح های بعدی و در دست اجرا برای افزایش سرانه مطالعه اشاره كرد و گفت:ما با همكاری انتشارات نوید و خیرین حوزه كتاب طرح هایی از جمله رستوران كتاب، مدرسه كتاب ، كتاب گالری و سایر طرح ها را در حال تهیه و اجرا داریم.
او ادامه داد:‌ در طرح رستوران كتاب ، كتاب های یك صفحه ای بین رستوران ها توزیع می شود تا در فاصله آماده شدن غذا مشتریان آن را مطالعه كنند، در طرح مدرسه كتاب نیز كتابهای یك صفحه ای دراختیار دانش آموزان قرار می گیرد، در كتاب گالری نیز كتاب های یك صفحه ای درابعاد 50 در 50 سانتیمتر به صورت تابلو در محافل و مكان عمومی قرار می گیرد و مردم آن را مطالعه می كنند.
وی از شهروندان ، هنرمندان ، افراد خلاق در حوزه نویسندگی ، دانشجویان و دانش آموزان ، رسانه ها ، هنرمندان و كسانی كه دغدغه افزایش سرانه مطالعه دارند خواست تا با همكاری بیشتر و ترویج فرهنگ كتابخوانی ایده ها و نظرات خود را به موسسه آسان رسانه منتقل كنند تا مورد استفاده قرار گیرد.
سایت http://ketabeyek.com مربوط به این حركت فرهنگی است.
خبرنگار : نیكنام خشنودی

از   0   رای
0

  نظراتـــــ