حسب حال راهنما

بازدید: 385

کار راهنما راه نمایی است و تو اگر ذره‌ای طلب در وجودت نهفته باشد به اشارتی بشارت خواهی گرفت و به ابرو بالا انداختن یا چشم بر هم نهادنِ راهنما؛ راه‌نمایی خواهی شد.
این متن پیش‌کش می‌شود به راهنمایی که وقتی در هفتاد و هفت سالگی ریه‌اش آب آورد و سرطان ریه‌اش عود کرد و هنگامی که در بیمارستان بستری بود قلم برداشت و نوشتن کتابی را آغاز کرد که صفحه به صفحه‌اش فریاد می‌زند که آی آدم‌ها هنوز امید هست و هنوز چشم آیندگان به دستان شماست؛ مبادا از پای بنشینید و غُرغُر کنان شانه از زیر بار مسئولیت اجتماعی‌تان خالی کنید که شما همان *گذشتگانِ آیندگان خویشید!*
این کتاب البته به کوشش مشفقانه انتشارات نوید به چاپ رسید و راهنما
کمتر از دو ماه قبل از پرواز ابدی‌اش وقتی نفسش به شماره افتاده بود با دست لرزان اما خطی خوش برای من نوشت که *برایت خدمت به سالمندان را آرزو می‌کنم!* و کتابش را به من هدیه فرمود تا یادآوری کند که راهنما همواره راه‌نماست.
راهنمایان بی‌مرگند و بی‌ادعا و بی‌دریغ و بی‌درنگ! به‌ویژه آن‌که مهندس هم باشند، ادیب هم باشند و مومن و نظربلند!
آن‌گاه دیگر به چشم تنگی چهار نفر آدمِ دنیا نادیده‌ی کج سلیقه‌ی هنر نفهمیده‌ی تخصص ناداشته‌ی مدعی؛ از کوره به در نمی‌روند و میدان را خالی نمی‌کنند. آن‌ها به خوبی فرق میان ریگِ ته جوی را با توت روی آب می‌فهمند و تفاوت تیسک و بلبل را بلدند. راهنمایان می‌دانند که نادانان را اگر طلب نباشد، تربیت چون گردکان‌ بر گنبد است و هیچ‌گاه به تلبیس و حیل دیو مسلمان نشود، اما آنان همواره می‌گردند و می‌جویند تا ذره‌ای را بیابند که شاید همت عالی داشته باشد و به راه‌نماییِ راهنما طالب چشمه خورشید درخشان بشود.
حسبِ حالِ راهنما را که مطالعه کنیم درخواهیم یافت که باید عشق بورزیم و عاشقی پیشه کنیم و امید داشته باشیم که این فن شریف، چون هنرهای دگر موجب حرمان نشود.

مهدی میرعظیمی
شیراز
یادمان شادروان مهندس محمد رضا راهنما

از بنیانگذاران سازمان نظام مهندسی ساختمان و شخصیت موثر در انجمن‌های نیکوکاری و ادبی و فرهنگی



   نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.